|
Az impulzus (lendület)
Az anyagi pont impulzusváltozása egyenlő az anyagi pontra ható erőlökéssel. A p=m*v szorzattal meghatározott vektormennyiség, amelynek iránya és irányítása megegyezik a sebességvektor irányával és irányításával, az időegységre eső változása pedig az erőt jelenti : F= dp/dt(dinamika második törvénye).
Az ütközés
Az ütközések két félék lehetnek: rugalmas és rugalmatlan.
Rugalmas ütközéskor a testek között nagy kölcsönhatási erők lépnek fel de csak rövid ideig hatnak. A hatás ellenhatás törvénye alapján azok az erők, amelyeket a testek egymásra gyakorolnak, azonos modulusú, de ellentétes irányítottságú erők.
A két testből álló rendszer szempontjából az ütközéskor fellépő erők, eredőjük zérus. Tehát ezek az erők nem változtatják meg a két testből álló rendszert teljes impulzusát, de megváltoztatják a két test között eloszlását. Ha például egy mozgó csille ütközik a nyugalomban levővel, a második impulzusra tesz szert, az első csille impulzusának rovásáre.
Ütkőzés után a testek sebessége megváltozik. Ezt a sebességet a következő egyenlettel kapjuk meg:
v1'=(m1*v1+m2*v2)/(m1+m2)-v1;
(A szimuláció megtekintéséhez katincson a képre)
Rugalmatlan ütközés.Ebben az esetben a testek ütközés után együtt mozognak tovább, közös sebességgel. Legyen két rugalmatlan ütköző test tömege m1 és m2 sebessége pedig v1 és v2. Ütközés előtt két külön test van, impulzusuk m1*v1 és m2*v2 ütközés után egyetlen testként viselkednek. Ennek tömege m1+m2, és v' sebbességgel mozog. Felírjuk az impulzusmegmaradás törvényét, amiből következik, hogy:
v'=(m1*v1+m2*v2)/(m1+m2)
(A szimuláció megtekintéséhez katincson a képre)